11

 

 

 

 

بیا که نوبت صلح ست و آشتی و عنایت

  به شرط آن که نگوییم از آن چه رفت حکایت                                      


 Biography of Shayandokht Abedinimanesh


Researcher of Art, M. A.

Shayandokht was born in Tehran and she is a researcher of art in M.A. and also singer of Persian Music. When she was 12 she learned to play Tar under the supervision of Maestro Mansoor Nariman (Father of Iran Oud). She published two books in collaboration with Maestro Mansoor Nariman after she graduated in Research of Art (Tehran, Sureh Mehr, 2001). Her second book regarding Notation in Modern Music of Alireza Mashayekhi was her thesis M.A. degree in Research of Art which is published under the supervision of pioneered Iranian Modernist Musician Professor Alireza Mashayekhi (Tehran, Cheshmeh, 2010).

In 2000 Shayandokht academically learnt singing under the supervision of Maestro Parissa and Maestro Mohammadreza Shajarian with all her heart and soul that she was born to learn and perform, and truly believe in.

Shayandokht was professor for 10 years at the Art Universities in Iran. Shayandokht is highly active at universities and published many articles in music, visual arts and has performed close to a hundred performances in both Iran and United States.
After she moved to USA she is teaching Persian Music to Iranian music lovers and also perform Persian Music in America cultural centers and universities in concerts.




 
 
شایاندخت عابدینی منش
متولد تهران ست. او به واسطه ی رشد در بسترِ هموار فرهنگ و هنردوستِ زادگاهش، به نوای آواز پریسا و استاد محمّد رضا شجریان و نوای زخمه های ساز تار دل بست از این رو در اوان کودکی به درک محضر استاد منصور نریمان برای سال ها، به طور مستمر ناِیل آمد.

او دانش آموخته ی کارشناسی رشته های مترجمی زبان انگلیسی و موسیقی و نیز کارشناس ارشد در رشته ی پژوهش هنر با گرایش موسیقی ست. «بررسی نت نگاری در بستر تحولات موسیقایی معاصر» عنوان پایان نامه ی مقطع کارشناسی ارشد اوست. وی پس از اتمام دوره ی تحصیلات دانشگاهی در سال 1383/2004به مدت ده سال د ر دانشگاه های هنر تهران به تدریس مبانی هنرهای تجسمی پرداخت.

تمرکز اندیشه و جان او به هنر آواز خوانی از دوران کودکی وی را برآن داشت تا به تحصیل در این هنربزرگ، مجنون وار همت گمارد. هرآینه از سال 1379/2000، درک محضر اساطیر موسیقی آوازی ایران استاد پریسا و استاد محمّدرضا شجریان او را به تعمق بسیار در رشته ی آواز فراخواند. او در طی تحصیل در رشته ی آواز ایرانی، مستندی شنیداری – نوشتاری درباره ی ذهن و اندیشه ی استاد پریسا ثبت ضبط و تدوین کرده ست.

گفتنی ست که او پس از سال ها درک محضر استاد منصور نریمان و مشق تار نزد ایشان، نشر کتاب "ردیف موسیقی ایرانی برای عود"، (سوره ی مهر 1390) در یک جلد به همراه آلبوم های شنیداری آن در دومجلد (سوره مهر، شهریور1393) حاصل سال های فراگیری و نیز همکاری جمعی از یاران موافق ست.

حضور در گروه موسیقی تهران برای نوازندگی تار و مدیریت برنامه ریزی برای هشتاد اجرا در تالارهای دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و تالار وحدت و تدوین و انتشار کتاب نت نگاری در آثار علیرضا مشایخی (نشرچشمه، 1389) حاصل سال ها فراگیری و فعالیت او در این گروه است. در این سال های حضور در گروه موسیقی تهران، آلبوم های «ارکستر موسیقی نو» (نشر هرمس 1379)، «ساترن» (نشر دانشگاه تهران، 1380)، «جشن» (نشر هرمس، 1380)، «اورنامنتال» (ساب رزا، 1383) در دوره ی حضور او در گروه موسیقی تهران به چاپ رسید.

وی پس ازعزیمت به کشور امریکا، ضمن همکارهایی با مرکز مطالعات ایران شناسی دانشگاه یوسی ارواین ایالت کلیفرنیا (1395-1396) در مراکز فرهنگی همواره به اجرای برنامه هایی برای معرفی هنر آواز ایرانی می پردازد.